maandag 29 september 2014

opvang kittens

Ik vang nu al bijna 7 jaar kittens op voor het asiel in mijn woonplaats. En ook altijd van genoten om 1-5 hummeltjes beneden rond te hebben lopen. Het gaat niet altijd goed, maar meestal wel.

Ons eerste opvangnestje was een nestje van 6 kittens. Heel erg mooi getekend. Helaas na 10 dagen overleden alle kittens binnen een half uur. Kattenziekte was de oorzaak.
Een andere keer ging ik jongste van school halen en bij thuiskomst was het kitten dood. Tragisch en erg verdrietig. Maar de kinderen en ik kunnen het redelijk snel langs ons neerleggen. Soms zijn de kittens al ziek voor het zichtbaar wordt.

Meestal kreeg ik de (iets) wildere kittens die echt alleen maar konden blazen, grommen en meppen. Dan was er echt geduld en tijd nodig om  ze aan mensen, stofzuiger en andere huiselijke geluiden en bewegingen te laten wennen. Maar het is me nog altijd gelukt om ze zo mensvriendelijk te krijgen dat ze geplaatst konden worden.

Het opvang seizoen is voor mij laat begonnen dit jaar. Normaal heb ik mijn eerste kitten al ergens eind mei begin juni. Dit keer pas begin september. 
Mijn eerste kitten was op straat gevonden. Ze was erg aanhankelijk en totaal niet bang. Binnen een week dus ook een eigen baasje. Gisteren heb ik 2 kittens van 5 weken oud en 300 gram zwaar (duidelijk ondergewicht) opgehaald bij het asiel. Ze mogen uit de kooi, in de woonkamer rond hobbelen als ik thuis ben. Anders zitten ze in de grote konijnenkooi. Ze komen graag bij je liggen of ze houden mekaar gezelschap. Ik moet uitkijken waar ik mijn voeten neer zet maar dat geeft niet. 

Deze 2 hummeltjes mogen nog een naam krijgen, maar dat valt niet mee om er iedere keer eentje te verzinnen. Vandaar dat ze nog geen naam hebben, eerst maar kijken wat voor karakter ze hebben en ze aan het eten te krijgen zodat ze goed aan komen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten