vrijdag 16 september 2016

Noten en appels

Zoals ieder jaar probeer ik zoveel mogelijk noten te rapen in de natuur. Bij ons in de buurt staan een aantal Turkse notenbomen en verschillende hazelaars.
 Afbeeldingsresultaat voor turkse hazelnoot
De walnotenboom heb ik nog niet gevonden. Ondanks de beschrijving waar deze zouden moeten staan. Morgen als het droog is nog maar een poging wagen.

Vorig jaar was een heel slecht jaar. Toen kon ik bijna geen noten vinden die goed waren. Gelukkig had ik een aardige voorraad. Maar daar ben ik nu bijna doorheen.

Dit jaar raap ik dus vooral een stukje verder bij ons in de straat en raap ik noten op die van struiken vallen bij mensen in de tuin.
Zo kwam ik ook een huis tegen met een hele mooie notenboom achter in de tuin. Deze geeft grote noten met een dunne schil. Wat resulteert in een grote noot (vrucht vlees). Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en bij de mensen aangebeld met de vraag of ze wat deden met de noten die bij hun van de boom kwamen. Nou ja, we doen er wel wat mee, maar het zijn er meer dan we op kunnen. Dus kreeg ik 2 grote boterhamzakjes vol mee. Dank je wel, vreemde mensen bij mij in de wijk. Ik ben er erg blij mee.




Zo eet ik dus al twee weken iedere avond een handje vers gebrande noten. Het ruikt zo lekker als ze even in de oven hebben gelegen.
Ik kan bijna weer twee jaar vooruit met mijn noten. Ze hebben de afgelopen week goed liggen drogen in het zonnetje zodat ze over nog eens twee weken de grote blikken weer in kunnen.

Ik heb ook twee kleine appelbomen staan in de tuin. Een golden delicious en een onbekend ras. Nu is het onbekende ras niet lekker om zo te eten dus heb ik van een deel ervan vandaag appelmoes gemaakt. Kwestie van klein schillen, klein snijden, moes koken, beetje kaneel erbij en de staafmixer erop. Daarna goed heet in schone potten. Heerlijk gewoon. Er was nog een klein beetje over, wat ik gelijk heb op gesmikkeld.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten