maandag 20 april 2015

Een hap uit mijn spaargeld?

Vandaag was het dan zover. Ineens was ik € 325 armer. Maar was het zo ineens voor mij?
Nee, dat was het niet. Want ik weet al ruim 3 jaar dat er een hond zou komen (alleen niet precies wanneer). Dus ik heb al 3 jaar lang kleine bedrag apart gezet. Dus het was een kwestie van het hondenpotje aanspreken.

Waar ging dat grote bedrag naartoe? Nou onze hond Boeddha is gesteriliseerd vanmorgen.  Ik kon d'r om 9:30 uur brengen en om 13 uur al weer ophalen. Mijn buurvrouw was zo lief om te rijden om haar op te halen, want die 400 meter had ze echt niet kunnen lopen.

De voordelen van je hond steriliseren voor de eerste loopsheid
  • zeer kleine kans op ontwikkeling van melkkliertumoren (kleiner dan 1%, na de eerste loopsheid 7%)
  • geen baarmoederontsteking meer
  • verwaarloosbare kans op suikerziekte
  • geen schijndracht meer
Er is echter een kleine kans op incontinentie, welke goed te behandelen is met medicijnen. Dit is bij mijn hond erg klein. Omdat het vaker voorkomt bij grotere rassen en rassen met een gecoupeerde staart.

Wat zat er allemaal inbegrepen in het bedrag van €325?
  • narcose middel
  • pijnstilling en antibiotica via infuus
  • pijnstilling en antibiotica in tabletvorm voor 10 dagen
  • hecht materiaal (gelukkig is het onderhuids gehecht)
  • een mooi rompertje zodat ze niet aan de wond likt
  • het verwijderen van de eierstokken en het verwijderen van een grote vetbult op de plek waar de navelstreng heeft gezeten (Boeddha beet er zelf in maar ook andere honden beten het kapot)
  • terugkom consult over 10 dagen
Boeddha snapte er maar niks van dat ze gisteren avond niks meer te eten kreeg en zonder brokken de bench in moest voor de nacht. En dan kort uitgelaten worden 's morgens en vervolgens weer geen eten krijgen.
En dan naar de dierenarts. Heel leuk want daar kreeg ze de laatste keer een aantal lekkere brikjes. Nu niet. En dan de trap af moeten en ineens een prik in je bil. Gelukkig viel ze rustig in slaap waardoor ze ook weer rustig bijkwam.
In de auto op schoot terug naar huis en naar binnen gedragen worden omdat die 3 meter nog echt te ver is. Dan piepend laten weten dat ze buiten in het zonnetje wil liggen. Dus hup oude slaapzak (in een oud hoeslaken) in het zonnetje bij de tuindeur.


De katten hadden door dat de hond niet zo snel was vandaag en hebben ook van het zonnetje genoten in de tuin op tafel.

Het inmiddels ruim 7 uur later. Ze heeft geplast en een half uur geleden even 20 meter heen naar het plantsoen om te plassen en ook weer terug. Het ging op een slakkengangetje, maar ze wilde de poort uit en niet meer in de tuin plassen.

Morgen zien we wel hoe het verder gaat. Ze kan de wond niet kapot likken want ze heeft nu de hondenrompert aan. Dus ik kan met een gerust hart naar bed vanavond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten