vrijdag 8 mei 2015

Hobby's, welke vind ik leuk

Welke hobby's heb ik momenteel?
  • borduren
  • lezen
  • wol spinnen
  • haken
  • koken en bakken 
  • wandelen met de hond
  • niks doen
Borduren doe ik al sinds mijn tienerjaren. Ik heb verschillende borduurwerken aan de muur hangen in de woonkamer. Ook heb ik voor mijn beide kinderen een geboortelap gemaakt.
Op het moment ben ik met een borduurwerk bezig voor een kennis die het zelf niet meer af kan maken wegens slechtere ogen.

Lezen ..... dat doe ik al sinds ik het geleerd heb op school. Als kind verslond ik vrijwel alle boeken uit de bibliotheek. Vooral de serie Bianca van Yvonne Bril, De vijf van Enid Blyton, Kruistocht in spijkerbroek van Thea Beckman.
Ik heb heel wat romans en waargebeurde verhalen verslonden, maar ook SF boeken heb ik veel gelezen.
Momenteel lees ik meer boeken over persoonlijke ontwikkeling/groei en op mijn nachtkastje ligt momenteel het boek Geweldloze communicatie van Marshall B Rosenberg.

Wol spinnen is iets wat ik momenteel  niet doe. Mijn zolderkamer is een grote puinhoop en pas als die opgeruimd is heb ik ruimte om deze hobby weer op te pakken. 

Haken. Het lijkt alsof ik met de modetrent mee doe, maar ik wilde het al langer. En heb vorig jaar een vriendin geraadpleegd hoe dit nu moest en in de verloren uurtjes in de trein of als ik ergens moet wachten bij een afspraak dan haak ik een stukje. Op het moment ben ik bezig met een tasje te haken waar ik mijn fruit en groenten in kan doen als ik deze koop in de supermarkt.

Koken en baken doe ik al jaren, maar nieuwe dingen uitproberen pas sinds de jongste een koemelkallergie blijkt te hebben en ik heel veel dingen zelf dien te maken omdat de producten in de winkel lactose en aanverwanten bevatten. Gisteren nog een eenvoudige cake gemaakt omdat de eieren op moesten. Straks in juni met mijn verjaardag weer verschillende taarten en verse tomatensoep met eigengemaakt brood.

Wandelen met de hond, zeker als ik alleen wandel, is voor mij een rust moment. Even mijn hoofd leeg maken of juist nadenken hoe ik dingen anders kan zeggen (naar aanleiding van het boek geweldloos communiceren). 
Het is voor mij ook lichaamsbeweging. Iets wat niet altijd even soepel gaat met mijn fibromyalgie. Maar het dwingt me wel om in beweging te blijven. Ook levert het me contacten op met andere mensen.

Niks doen. Heerlijk vind ik dat als ik dat mag en kan van mezelf. En dan niet niks doen terwijl er van alles door je hoofd speelt van wat ik nog 'moet' doen. Nee, echt niks doen en uit het raam naar de wolken staren of zo. Of de dwarrelende blaadjes volgen.

Hebben jullie hobby's?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten