woensdag 19 maart 2014

Apparaten die stroom verbruiken.

Er is heel wat verandert de afgelopen 40 jaar. Volgens mij had je toen maar weinig apparaten in huis en deed men veel met de hand.

Ik weet uit mijn jeugd dat we als een van de eersten een zwart-wit tv in huis hadden. En de rest van de kinderen uit onze straat kwamen bij ons kijken.
Er was een kleine koelkast en in de schuur stond een diepvries. Dat was erg luxe voor die tijd, maar mijn ouders hadden een redelijk grote moestuin en wecken deed mijn moeder niet, wel invriezen.
Er was een wasmachine. (een miele die 40 jaar alle wassen gedraait heeft), een stofzuiger. een vaatwasser (die 30 jaar heeft geleefd). Ook stond er een radio (met lampen).
Mijn moeder maakte veel kleding voor mij op haar naaimachine (mijn broers hadden meer geluk)
Mijn vader had ook een boormachine.

Veel van de luxe apparaten in die tijd konden mijn ouders aanschaffen vanwege een erfenis die ze kregen na het overlijden van een familielid.

Voor de rest gebruikten we een hand blikopener, handmixer, gasfornuis met gasoven.

Als ik kijk wat ik momenteel aan electrische apparaten in huis heb dan is dat nog al wat.
Tv, vd-speler, spelconsolle, computer, laptop, mp3speler, mobiele telefoon, huistelefoon, mixer, electrische blikopener (erfstuk van mijn oma), broodbakmachine, magnetron, koelkast, vrieskast, blender, staafmixer, friteuse, wasmachine, föhn, naaimachine.

De meeste apparaten gebruik ik regelmatig, andere weer minder. Maar ik ben blij met dat ik ze heb kunnen aanschaffen.
Koelkast, vriezer, wasmachine, tv, magnetron, computer zijn er vooral voor het gemak.
Mixer, electrische blikopener, broodbakmachine, naaimachine, blender maken het me mogelijk om dingen te doen die ik anders zou laten op de dagen dat ik veel last heb van mijn fibromyalgie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten