donderdag 13 maart 2014

Hoe bespaar ik?

De laatste tijd krijg ik af en toe iets toegestopt aan fruit door mijn schoonzus. Door omstandigheden heb ik momenteel veel minder te besteden dan voorheen. Ik had het voorheen niet breed maar we konden alles doen wat we wilden en waren er tevreden mee.

Mijn schoonzus vroeg zich af hoe ik dat toch doe van zo weinig rondkomen. Nou hieronder van hoe ik het doe. Misschien nog niet compleet (weet ik haast wel zeker). Maar zo krijg je een aardig beeld ervan.

Hoe bespaar ik:
  • Nou mijn verwarming staat niet hoger dan 18 graden. Krijg ik het koud dan trek ik een trui aan of gooi een fleece deken over mijn benen. En 1½ uur eer naar bed ga staat hij uit.

  • Ik kook voor meerdere keren tegelijk en dat gaat de vriezer in. Ik maak gebruik van een hooikist. Hierin garen mijn aardappels/rijst/bonen/erwten en dergelijk in. Soms doe ik dit in een thermoskan (zeker bij erwten soep. Zo hoef ik mijn eten nog maar 5 minuten te koken en 2 minuten op te warmen.
  • Ik bak zoveel mogelijk mijn eigen koekjes. Zeker omdat de jongste een koemelk allergie heeft. Dan is er niet veel keus in wat hij lekker vindt.
  • Ik bak ook als het even kan mijn eigen brood. Omdat vers brood nu eenmaal lekker is en goedkoper dan uit de winkel.

  • Ik doe veel boodschappen in de aanbieding of kijk voor afgeprijsde artikelen. Zeker voor vlees/vis.

  • Ik draai een volle wasmachine en gebruik een derde van de voorgeschreven hoeveelheid. Mijn douchewater wat ik heb opgevangen gaat in de wasmachine zodat deze niet hoeft op te warmen. (ik ben aan het sparen voor een hotfill aansluiting)

  • Ik heb overal spaarlampen en ledlampen. Behalve in de trapkast, daar heb ik een gloeilamp. Alleen licht aan daar waar ik ben. En in de wc brand in de donkere dagen een kaarsje.

  • Sinds kort gebruik ik wasbaar wc doekjes, omdat vanwege een darmaandoening van de jongste er wel heel veel vochtige toiletdoekjes door gingen. De lap stof heb ik met iemand geruild voor wol die ik over had. En de doekjes spoel ik in een emmer uit en gaan dan met de handdoeken mee. Ik heb 2 kinderen in de katoenen luiers gehad, dus dit kan ook prima.
De gasten kunnen als ze willen wel gebruik maken van gewoon wc-papier.
  • Ik kweek mijn eigen kruiden, aardbeien. Helaas heb ik geen moestuin, maar in de potten of de tuin heb ik aardbeien, bramen, framboos, Japanse wijnbes, druiven, aardappels (in gestapelde autobanden),tomaten, paprika,  bonen (over de rozenboog), uitjes, wortels etc.

  • Ik maak geur buideltjes van de lavendel in mijn tuin.

  • Zo lang mijn kinderen nog blij zijn met kleren van meiden/jongens die er zelf zijn uit gegroeid prima. Willen ze iets nieuws dan kan dat tot een bepaald bedrag. Willen ze iets duurders dan leggen ze zakgeld/verjaardags geld bij.      (Ik koop pas iets nieuws als het versleten is.)

  • Mijn dieren eten goedkoop voer. Het natte voer haal ik in Duitsland (dat scheelt me 12 cent de blik) en zodra het groenvoer in de natuur begint te groeien dan eten mijn cavia's gratis totdat het minder wordt. De cavia's zijn ook goeie grasmaaiers en de keutels veeg ik bijeen met de bezem.
Ik vul het nog wel aan als ik meer dingen tegen kom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten