woensdag 24 december 2014

Kerstavond

Normaal gesproken ga ik naar de kerk op kerstavond. Al sinds ik kinderen heb naar de kinderviering of de gezins mis. Dit jaar heb ik overgeslagen. Ik ben gewoon nog niet fit genoeg vind ik. En om te voorkomen dat ik lang blijf doorlopen met klachten ben ik thuis gebleven. 
Jongste is wel naar de gezins mis geweest met mijn ouders. In een naburig dorp waar mijn ouders nog niet eerder naar de kerk waren geweest. Mijn schoonzus zong daar in het koor een reden voor mijn ouders om een keer voor die kerk te kiezen. En aan de verhalen van jongste te horen voor herhaling vatbaar om daar naar de kerkdiensten te gaan. En het is nog dichterbij dan de kerk die bij ons in de stad nog open/in gebruik zijn.

Normaal hebben we dan na de kerkdienst een broodmaaltijd. Dit jaar dus niet. De kinderen hebben friet gegeten en ik een klein beetje en een beschuit. Het loopt dit jaar een beetje anders dan ik in gedachten had. Maar wat geeft het dat het anders loopt? Helemaal niks. Dan maar friet op kerstavond en een beschuit. Dan maar een keer niet naar de kerk. Dan maar gewoon een kerkdienst op internet en op tv een gezongen kerstverhaal. Ook een keertje leuk.


En de kerstdagen? Lekker uitslapen, uitgebreid brunchen met croissantjes (een woord waar ik altijd over struikel met schrijven), een eitje en geroosterd brood. Er staat jam, salam en roomboter.
Daarna gezellig spelletjes doen en kijken welke films er op tv komen en nog meer spelletjes doen. Als het weer goed is een lekkere (korte dit keer) wandeling maken.
's Avonds gaan we gourmetten (met vlees wat over was van sinterklaasavond) en daarna als de boel weer schoon en opgeruimd is weer film kijken of spelletjes doen.
2e Kerstdag weer lekker uitslapen en doen waar we zin in hebben. Een wandeling of spelletjes en 'smiddags naar mijn ouders. Daar blijven we ook mee eten. Gewoon een kipfilet met groenten en gebakken aardappeltjes. Geen idee of mijn broers ook nog komen bij mijn ouders. Maar wat maakt het uit. Het komt zoals het komt en we doen waar we zin in hebben (of laten waar we geen zin in hebben).

Hier branden momenteel gezellig de kaarsjes. De lampjes in de boom branden. Jongste is net naar bed (verplicht) en oudste kijkt een film en tegelijkertijd haar ipod en telefoon.  Er klinken regelmatig harde knallen van vuurwerk wat (illegaal) wordt afgestoken. Zolang mijn beesten buiten er geen schade aan over houden vind ik het prima. 

Ik wens iedere fijne dagen toen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten