dinsdag 9 december 2014

Feestdagen

De decembermaand is een maand waar veel feestdagen in vallen. Sinterklaas, Kerstmis (en de adventdagen daaraan voorafgaand), oud en nieuw en dan nog een verjaardag van een nichtje van me.

Sinterklaas hebben we dit jaar gevierd met surprises en gedichten. Voorafgaand hebben we gegourmet. Het klaarzetten was al het nodige werk maar wel leuk om te doen. Totdat ik de het gourmetstel net aangezet had en even iets ging doen. Jongste kwam in paniek naar me toe om te zeggen dat er iets mis was. Dus ik mee naar de woonkamer waar en flinke walm hing en een aardige stank van gesmolten plastic. Een mooi leermoment voor jongste. 
Ik: 'Wat moet doen als er iets mis gaat met een elektrisch apparaat?'
Jongste: 'uuuh de stekker eruit halen en mama roepen?'
Ik: 'Ja, helemaal goed !. Dus wat moet je nu doen?
Jongste: 'De stekker eruit halen' En ik werd aangekeken met ogen van waarom doe je niks?
Ik: 'Nou jij staat het dichtste bij de stekker. Dus ga je gang'
Jongste stond me aan te kijken en na nog een keer zeggen werd de stekker eruit gehaald. Ik liep rustig naar de keuken om ovenwanten te pakken en de plaat op te tillen om 2 vergeten plastic zakjes te verwijderen en buiten weg te gooien.

Na gelucht te hebben en een geurtje gespoten te hebben hebben we alsnog heerlijk ontspannen gegourmet. Na alles opgeruimd te hebben werden de surprises van de slaapkamers gehaald en de gedichten gelezen. Ook nu weer aardige vindingrijkheid terug te vinden in gedichten. 

Na afloop nog een film gekeken en heerlijk in bed gekropen.

De zaterdag ook nog Sinterklaas gevierd bij mijn ouders met alle kleinkinderen. Het aantal kinderen wat nog gelooft wordt ieder jaar minder. Volgend jaar nog maar twee kinderen. Het was dit jaar een beetje chaotisch omdat niet iedereen op tijd bij mijn ouders was door andere afspraken en ziekte. Dit jaar was de afspraak dat je voor je eigen kind(eren) 1cadeautje kocht en voor het getrokken lootje ook. Meestal worden de lootjes getrokken met de verjaardag van mijn vader begin november en komt er online een lijstje met wat ieder graag zou willen krijgen. Dus mijn kinderen zijn verwend met een kledingbon van H&m (oudste) en een poppetje voor skylanderspel wii (jongste) En ik kreeg 3 dubbelwandige koffieglazen. We zijn er alle drie erg blij mee.

De kerstvakantie zijn beide kinderen thuis. We hebben afgesproken dat we niks plannen en doen waar we zin in hebben. Op een afspraak bij de tandarts van jongste na zijn we vrij om te doen wat we willen.
Een goede vriendin van oudste komt 3 dagen logeren. Erg gezellig, aangezien ze mekaar maar 2 keer per jaar zien. Omdat vriendin in België op school zit vallen alleen grote vakantie en kerstvakantie tegelijkertijd.
Oudste wil graag een taart bakken voor kerst, we willen graag nog een keer gourmetten. En de rest ... geen idee. We zullen veel spelletjes doen en samen dingen bakken en koken. Misschien een dagje zwemmen of een keer bowlen. 

Een van de kerstdagen gaan we naar mijn ouders en zullen daar ook mee-eten. Oud en nieuw bak ik bij mijn moeder nog wel appelbeignets. Mijn moeder bakt de oliebollen. Dit doen we inmiddels al 27 jaar op deze manier. Hoewel ik niet echt met mijn moeder door een deur kan vind ik het wel een fijne traditie. 


En het nieuwe jaar ...... geen idee wat het gaat brengen. Maar ik weet wel dat mijn beide kinderen weer thuis komen wonen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten